28.4.2012

Kaikista vastuksista huolimatta

Menneisyyden pahojen tapahtumien ja kielteisten tilanteiden voima on Jumalan armosta ja Jeesuksen ihmeellisen läsnäolon ansiosta murtunut, eikä se vaikuta minuun enää.

Olen elämässäni joutunut kohtaamaan todella kurjia ja eriskummallisiakin käänteitä - mutta nyt tiedän varmasti, että elämäni perustus on, ja on ollut, Jeesus Kristus!

Lainaan vähän Brian Houstonia: "Jeesus on ihmiskunnan silta Isän Jumalan luo ja ikuisuuteen. Hän tuli löytääkseen sinut ja liittääkseen sinut toivoon, tulevaisuuteen ja siihen ikuiseen suunnitelmaan, jonka Kuningas on sinua varten laatinut."

On ollut suurenmoista herätä huomaamaan ja ymmärtämään, että minulla on merkitys tässä elämässä, tässä maailmassa; Herra on valinnut ja kutsunut minut olemaan omalta osaltani valona maailmalle, joka ei vielä usko.

"Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Tämän elämäni, jonka tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä minun puolestani." (Gal 2:20)

Jeesus on antanut suuren käskyn opetuslapsilleen, ja se pätee vielä tänäkin päivänä:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minut opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso: minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
(Matt.28:18-20)

Jeesus käskee uskovien antaa valonsa loistaa. Kristukselle eletty elämä loistaa kirkkaasti ja houkuttelee ihmisiä meissä asuvan Jumalan luo.

2000-luvun alussa kristittyjen osuus maailman väestöstä oli 33 prosenttia eli 2,1 miljardia ihmistä. Aika hyvin, kun ajattelee, että aikoinaan Jeesus valitsi seuraajikseen kaksitoista epäilevää ehdokasta.

Minä olen sitoutunut Isän tarkoitukseen elämässäni. Se on saanut minut otteeseensa ja vaikuttaa kaikkeen, mitä teen. Yritän parhaani mukaan elää elämääni tavalla, joka on kunniaksi Kristukselle ja jonka tarkoituksena on nähdä Hänen valtakuntansa laajenevan.

Kristus antaa jokaiselle elämäni päivälle suunnan, tarkoituksen ja ikuisen näkökulman. Se on sytyttänyt tulen sisimpääni ja se antaa minulle sinnikkyyttä kulkea kulkea suoraan kohti haasteita - ja halun tehdä sen, mikä on tehtävä.

Paavalin tavoin: unohdan sen, mikä on takana, ja kurkotan kohti sitä, mikä on edessä.
"Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat." (Fil. 3:14)

Elämässä ei ole suurempaa palkintoa kuin se, että löytää Jumalan tarkoituksen ja sallii sen valaista elämän suunnan. Olen oppinut läksyni. Tapahtuipa elämässä mitä tahansa, milloinkaan ei saa antaa itsensä jäädä vaalimaan sisimpänsä haavoja.

Lainaan taas vähän Briania: "Kun Jeesus riippui ristillä ja antoi henkensä ihmiskunnan puolesta, Hän luopui oikeudestaan valita. Hän sanoi: Älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun. Sitten hän kuoli. Risti merkitsee sitä, että jokainen ihminen päättää, ottaako hän Jeesuksen vastaan vai torjuuko Hänet."

"Moni luulee omaa tietään oikeaksi, vaikka se on kuoleman tie." (Sananl. 16:25) Yrittäisikö Herra kertoa meille tässä jotain? Jumalan periaatteet määrittelevät elämäni peruskuviot -  avioliittoni, perheeni, ystäväni, työni, hengellisen vaellukseni - ja niiden avulla pysyn lujana, tuli mitä tuli.

Eikä Raamattu tee oikeutuksia katkeruudelle eikä vihalle, vaikka ne olisivat kuinka oikeutettuja tahansa. Jumala tietää, että ne vammauttavat elämäni, ja Hän tahtoo minulle parasta. Sanassa Jeesus neuvoo ensin tekemään sovinnon ja panemaan ihmissuhteemme kuntoon. Kukaan muu ei saa hallita henkeämme, koska yhteenottoihin, riitelyyn ja ahdistukseen käyttämämme aika kutistavat meitä ja asettavat meille rajoja.

Jokainen leppymättömyyden ja katkeruuden juuri pitää poistaa sydämestä. Se on valintakysymys. Teemme päätöksen poistaa ne - ennen kuin ne kiinnittyvät sydämeemme.

Elämä on liian lyhyt elettäväksi katkeruudessa.

Lopuksi lainaan vielä Briania:
"Kun väkijoukko seurasi Jeesuksen kuolemista Jerusalemin ristillä sinä synkkänä perjantaina, Jumala katsoi ristillä riippuvan poikansa ohi ja näki sinut. Jumala tunsi sinut, ennen kuin synnyit. Elämäsi on lahja, joka odottaa että saisi tapahtua. Jumala on tarkoittanut tarinasi antamaan vastauksia, toivoa ja voimaa toisille. Olet pelastettu, kutsuttu, asetettu ja Jumalalta voiman saanut. Hän on uskonut sinulle ja minulle juuri tämän ajan historiassa. Silloin kun elämme tarkoituksessa, Hänen nimensä on oleva suuri maan päällä - sitä varten olet syntynyt."













Ei kommentteja:

Petu (Kasion Fancy Filur) on poissa Kultainen rakkaani nukkui ikiuneen sylissäni 9.2.2019 lähes 14 vuoden ikäisenä. Illalla vielä...