18.9.2010

Padot murtuvat

On niin paljon kaikenlaista. Aina kun luulee, että kyllä tämä tästä, niin tulee vain lisää ja lisää vastoinkäymisiä. Puhumattakaan koko menneisyyden taakasta, joka kulkee mukana ja painaa kuoleman lailla.

Jos kertoisin ihmisille, joilla ei ole työtä tai kotia, tai joilla on kuolemansairaus, tai joiden lapsi on kuollut, että minua ahdistaa, he sanoisivat, että mitä sinä oikein vingut. Mutta ahdistus - se on kaikenkattava, hengenvievä, maailman kamalin tunne, joka saa puuskuttamaan, läähättämään, kädet vapisemaan, sydämen hakkaamaan ja kokonaisvaltaisesti tunteen, että jos tämä ei kohta lopu, revin silmät päästäni.

Mutta miksi? Miksi minua ahdistaa? Voi kuinka haluaisin diagnoosin - olenko jotenkin hullu vai kärsinkö vain puhumattomuuden taakasta, elämättömästä elämästä, liian monesta päättyneestä rakkaudesta, liian monesta taakse jääneestä mahdollisuudesta, siitä etten kykene luottamaan, en rakastamaan.

Taakka on kasvanut liian suureksi. Olen kantanut sitä sisälläni kymmeniä vuosia, näyttämättä kenellekään tunteitani, ajatuksiani. Minä olen jotenkin vajavainen, minulla on luonteessa vinoutuma joka estää minua rakastamasta ja ottamasta vastaan rakkautta. Raamatussa on kertomus, jossa sairas mies sanoi Jeesukselle: Herra, jos tahdot, sinä voit parantaa minut. Ja Jeesuksen tuli miestä sääli, ja Hän sanoi: minä tahdon. Tule terveeksi. Ja tauti lähti miehestä heti.

Tähän minäkin olen vedonnut. Herra, jos sinä tahdot, sinä voit parantaa minut. Mutta Herra ei tahdo. Kapinoin. En jaksa ymmärtää, vaikka tiedänkin, että kaikella mitä Jumala tekee, on tarkoituksensa. Tiedän, että tämäkin kärsimys on minun parhaakseni, vaikka en nyt ymmärrä sitä. Ymmärrän sen joskus, ehkä vuosien päästä, että kaikella tällä oli tarkoituksensa, ja että Jumala kuitenkin toimi minun parhaakseni, kuuli rukoukseni ja vastasi siihen, vaikkakin oman aikataulunsa mukaisesti. Sillä Jumalahan kuulee ihan kaikki rukoukset.

Herra, kosketa kädelläsi isääni ja paranna hänen sairautensa. Muista Sampsaa ja ole hänen kanssaan näinä vaikeina aikoina. Ole Annen tukena ja auta häntä hänen hädässään. Katso äitini puoleen ja ole Akin tukena. Ja Herra, minä pyydän, ota pois minun ahdistukseni ja anna minun katsoa maailmaa kirkkain silmin. Aamen.

Ei kommentteja:

Petu (Kasion Fancy Filur) on poissa Kultainen rakkaani nukkui ikiuneen sylissäni 9.2.2019 lähes 14 vuoden ikäisenä. Illalla vielä...